Dossiê Harold Lasswell e o retorno da propaganda: O centenário do livro Propaganda Technique in the World War
Dossiê “Harold Lasswell e o retorno da propaganda: O centenário do livro Propaganda Technique in the World War”
Editores e editoras convidados:
Rafiza Varão (Universidade de Brasília - UnB)
Luiz C. Martino (Universidade de Brasília - UnB)
Filipa Subtil (Escola Superior de Comunicação Social, Instituto Politécnico de Lisboa - IPL e LIACOM)
Rodrigo Miranda Barbosa (Universidade Federal de Pernambuco - UFPE)
Datas importantes:
Data limite para submissão: 15 de dezembro de 2025.
Período de avaliação: 15 de dezembro a 15 de março de 2026.
Previsão de publicação da edição: abril de 2026.
O século 21 trouxe mudanças importantes para o campo da Comunicação e que hoje, em sua terceira década, já não são novidades: a digitalização dos meios de informação e comunicação; a popularização do uso da internet; o aparecimento das redes sociais, entre outros. Todos esses novos elementos do ecossistema informacional (Kansa, 2012) ajudaram a fomentar um terreno propício para o desenvolvimento de formas digitais de desinformação (Fetzer, 2004; Fallis, 2014), como aquelas que ficaram conhecidas como fake news.
Em 2017, quando o primeiro estado da arte sobre o tema foi conduzido por Tandoc, Lim e Ling, o termo se confundia com a própria palavra desinformação, a qual nos anos seguintes se tornaria o guarda-chuva sob o qual diversos tipos de informações inverídicas seriam agrupadas. Contudo, na tipologia criada pelos autores, já se delineava uma aproximação importante entre o fenômeno e outro velho conhecido: a propaganda – tópico negligenciado durante muitas décadas em detrimento de outras agendas de investigação. “Por fim”, alertavam os autores, “nosso material mostra que houve um interesse crescente no conceito de propaganda devido à sua relevância para eventos políticos nos últimos anos” (2017, p. 10).
Eventos como a eleição de Donald Trump para presidente dos Estados Unidos desvelavam, ainda que de maneira não muito clara em 2017, os contornos cada vez mais políticos da desinformação e, nesse sentido, convergiam e apresentavam similitudes com os estudos sobre propaganda do início do século passado.
Coincidentemente (ou não), essa conclusão foi se tornando cada vez mais notória à medida que esses mesmos estudos se tornavam centenários – o que desencadeou uma série de trabalhos sobre o retorno da propaganda. Podemos citar como exemplos dessa tomada de consciência o volume cinco do Nordic Journal of Media Studies (2023), intitulado, justamente, “The return of propaganda”; o livro Pathologies and dysfunctions of democracy in the media context – the return of the propaganda model: emotions, populism, and polarization (2024), editado por pesquisadores da Universidade da Beira Interior (UBI); a conferência “The Return of Propaganda: Disinformation, Technology and Geopolitics”, realizada em 2024 no King’s College, em Londres; artigos de opinião como “Fighting back against Russia: the return of propaganda”, de Jamie Gaskarth, professor de Relações Internacionais da Open University; o livro Harold Lasswell e o campo da Comunicação, de Rafiza Varão, publicado em 2021; The Sage handbook of propaganda, de 2020, organizado por Paul Baines, Nicholas O'Shaughnessy e Nancy Snow; Propagande: la manipulation de masse dans le monde contemporain, de David Colon, de 2019; Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin, de Adrián Tarín-Sanz, Marta Ter e Miguel Vázquez-Liñán, lançado em 2018; O mito da agulha hipodérmica e a era da propaganda: 12 estudos de arqueologia do pensamento comunicacional, publicado por Francisco Rüdiger em 2015, e tantos outros. Muitos conceitos voltaram a circular entre os novos pesquisadores de desinformação: mentira, engano, erro, manipulação.
Entre as importantes efemérides relacionadas às pesquisas em propaganda cuja tradição reemerge nessas primeiras três décadas deste século, uma se apresenta como ponto de virada: a primeira tese de doutorado sobre o assunto, defendida pelo cientista político Harold Lasswell, em 1926, na Universidade de Chicago, que também se torna centenária. Publicada no ano seguinte, Propaganda technique in the World War se tornou o marco pioneiro em estudos acadêmicos sobre a propaganda de guerra e transformou seu autor no mais importante especialista estadunidense na matéria durante muitos anos.
Este dossiê de Esferas celebra, então, não apenas o centenário da tese de Harold Lasswell, mas também o centenário aproximado dos estudos em propaganda, fundados sobre a necessidade de compreender esse produto dos meios de comunicação e que, não obstante suas múltiplas facetas, continua a se apresentar como um problema urgente de ser interpretado na contemporaneidade.
São bem-vindos artigos que contemplem os seguintes temas (além de outras possibilidades correlacionadas):
- Um século de estudos sobre propaganda;
- A obra de Harold Lasswell sobre propaganda, ontem e hoje;
- Conceitos clássicos de propaganda sob o ponto de vista epistemológico;
- Conceitos clássicos de propaganda aplicados à contemporaneidade;
- Teorias da propaganda;
- Autores clássicos da propaganda;
- Propaganda, desinformação e má-informação;
- Propaganda, verdade e veracidade;
- Propaganda e guerra;
- Propaganda e tecnologias da comunicação;
- Propaganda e polarização política;
- Propaganda, mídias digitais e redes sociais.
Referências
Baines, P., Snow, N., & O'Shaughnessy, N. (eds.) (2020). The Sage Handbook of Propaganda. Londres e Nova Delhi: Sage.
Bolin, G., & Kunelius, R. (2023). The return of propaganda: Historical legacies and contemporary conceptualisations. Nordic Journal of Media Studies, 5(1), 1-16.
Colon, D. (2019). Propagande: la manipulation de masse dans le monde contemporain. Paris: Belin Éditeur/Humensis.
Correia, J. C., Gradim, A., & Morais, R. (2020). Pathologies and dysfunctions of democracy in the media context. Pathologies and dysfunctions of democracy in the media context 2ND VOLUME by João Carlos Correia, Anabela Gradim and Ricardo Morais. Beira Interior: LabCom Books.
Donstrup, M. (2019). Sistema mediatico y propaganda en la Rusia de Putin. Politica y Sociedad, 56(1), 266-269.
Fallis, D. (2014). The Varieties of Disinformation. In: Floridi, L., Illari, P. (eds) The Philosophy of Information Quality. Synthese Library, vol 358. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07121-3_8
Fetzer, J.H. Disinformation: The Use of False Information. Minds and Machines 14, 231–240 (2004). https://doi.org/10.1023/B:MIND.0000021683.28604.5b
Kansa, E. (2012). Openness and archaeology’s information ecosystem. World Archaeology, 44(4), 498–520. https://doi.org/10.1080/00438243.2012.737575
McIntyre, L. (2018) Post-Truth. Massachusetts: MIT.
Rüdiger, F. (2015). O mito da agulha hipodérmica e a era da propaganda: 12 estudos de arqueologia do pensamento comunicacional. Porto Alegre: Editora Sulina.
Tandoc Jr, E. C., Lim, Z. W., & Ling, R. (2018). Defining “fake news” A typology of scholarly definitions. Digital journalism, 6(2), 137-153.
Tarín-Sanz, A.; Ter, M.; Vázquez-Liñán, M. (2018). Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Varão, R. (2021). Harold Lasswell e o campo da Comunicação. Curitiba: CRV.
Woolley, S. (2023). Manufacturing Consensus. New Haven e Londres: Yale University Press.
Dossier “Harold Lasswell and the return of propaganda: The centenary of Propaganda Technique in the World War”
Guest editors:
Rafiza Varão (University of Brasilia - UnB)
Luiz C. Martino (University of Brasilia - UnB)
Filipa Subtil (Higher School of Social Communication, Polytechnic Institute of Lisbon - IPL and LIACOM)
Rodrigo Miranda Barbosa (Federal University of Pernambuco - UFPE)
Important dates:
Deadline for submission: December 15, 2025.
Evaluation period: December 15 to March 15, 2026.
Expected publication date of the issue: April 2026.
The 21st century brought important changes to the field of Communication that today, in its third decade, are no longer news: the digitalization of information and communication media, the popularization of the use of the Internet, and the emergence of social networks, among others. All these new elements of the information ecosystem (Kansa, 2012) helped foster a fertile ground for developing digital forms of disinformation (Fetzer, 2004; Fallis, 2014), such as those that became known as fake news.
In 2017, when Tandoc, Lim, and Ling conducted the first state-of-the-art study on the subject, the term was confused with the word disinformation itself, which in the following years would become the umbrella under which various types of false information would be grouped. However, in the typology created by the authors, an important connection was already emerging between the phenomenon and another old acquaintance: propaganda – a topic neglected for many decades to the detriment of other research agendas. “Finally,” the authors warned, “our material shows that there has been a growing interest in the concept of propaganda due to its relevance to political events in recent years” (2017, p. 10).
Events such as the election of Donald Trump as President of the United States revealed, albeit not very clearly in 2017, the increasingly political contours of disinformation and, in this sense, converged and presented similarities with studies on propaganda from the beginning of the last century.
Coincidentally (or not), this conclusion became increasingly well-known as these same studies became more than a century old – which triggered a series of works on the return of propaganda. Examples of this awareness include volume five of the Nordic Journal of Media Studies (2023), entitled, precisely, “The return of propaganda”; the book Pathologies and dysfunctions of democracy in the dedia context – the return of the propaganda model: emotions, populism, and polarization (2024), edited by researchers from the University of Beira Interior (UBI); the conference “The Return of Propaganda: Disinformation, Technology and Geopolitics”, held in 2024 at King’s College, London; opinion articles such as “Fighting back against Russia: the return of propaganda”, by Jamie Gaskarth, professor of International Relations at the Open University; the book Harold Lasswell e o campo da Comunicação, by Rafiza Varão, published in 2021; The Sage Handbook of Propaganda, from 2020, edited by Paul Baines, Nicholas O'Shaughnessy and Nancy Snow; Propagande: la manipulation de masse dans le monde contemporain, by David Colon, from 2019; Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin, by Adrián Tarín-Sanz, Marta Ter and Miguel Vázquez-Liñán, released in 2018; O mito da agulha hipodérmica e a era da propaganda: 12 estudos de arqueologia do pensamento comunicacional, published by Francisco Rüdiger in 2015, and many others. Many concepts have returned to circulation among new disinformation researchers: lies, deception, error, and manipulation.
Among the important events related to propaganda research whose tradition re-emerged in these first three decades of this century, one stands out as a turning point: the first doctoral thesis on the subject, defended by political scientist Harold Lasswell in 1926 at the University of Chicago, which also celebrates its centenary. Published the following year, Propaganda Technique in the World War became the pioneering landmark in academic studies on war propaganda and transformed its author into the most important American expert on the subject for many years.
This Esferas dossier celebrates not only the centenary of Harold Lasswell's thesis but also the approaching centenary of propaganda studies, founded on the need to understand this product of the media and which, despite its multiple facets, continues to present itself as an urgent problem to be interpreted in contemporary times.
Articles that address the following themes (in addition to other related possibilities) are welcome:
- A century of propaganda studies;
- Harold Lasswell's work on propaganda, yesterday and today;
- Classical concepts of propaganda from an epistemological point of view;
- Classical concepts of propaganda applied to contemporary times;
- Propaganda theories;
- Classic propaganda authors;
- Propaganda, disinformation and misinformation;
- Propaganda, truth, and veracity;
- Propaganda and war;
- Propaganda and Communication Technologies;
- Propaganda and political polarization;
- Propaganda, digital media, and social networks.
References
Baines, P., Snow, N., & O'Shaughnessy, N. (eds.) (2020). The Sage Handbook of Propaganda. Londres e Nova Delhi: Sage.
Bolin, G., & Kunelius, R. (2023). The return of propaganda: Historical legacies and contemporary conceptualisations. Nordic Journal of Media Studies, 5(1), 1-16.
Colon, D. (2019). Propagande: la manipulation de masse dans le monde contemporain. Paris: Belin Éditeur/Humensis.
Correia, J. C., Gradim, A., & Morais, R. (2020). Pathologies and dysfunctions of democracy in the media context. Pathologies and dysfunctions of democracy in the media context 2ND VOLUME by João Carlos Correia, Anabela Gradim and Ricardo Morais. Beira Interior: LabCom Books.
Donstrup, M. (2019). Sistema mediatico y propaganda en la Rusia de Putin. Politica y Sociedad, 56(1), 266-269.
Fallis, D. (2014). The Varieties of Disinformation. In: Floridi, L., Illari, P. (eds) The Philosophy of Information Quality. Synthese Library, vol 358. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07121-3_8
Fetzer, J.H. Disinformation: The Use of False Information. Minds and Machines 14, 231–240 (2004). https://doi.org/10.1023/B:MIND.0000021683.28604.5b
Kansa, E. (2012). Openness and archaeology’s information ecosystem. World Archaeology, 44(4), 498–520. https://doi.org/10.1080/00438243.2012.737575
McIntyre, L. (2018) Post-Truth. Massachusetts: MIT.
Rüdiger, F. (2015). O mito da agulha hipodérmica e a era da propaganda: 12 estudos de arqueologia do pensamento comunicacional. Porto Alegre: Editora Sulina.
Tandoc Jr, E. C., Lim, Z. W., & Ling, R. (2018). Defining “fake news” A typology of scholarly definitions. Digital journalism, 6(2), 137-153.
Tarín-Sanz, A.; Ter, M.; Vázquez-Liñán, M. (2018). Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Varão, R. (2021). Harold Lasswell e o campo da Comunicação. Curitiba: CRV.
Woolley, S. (2023). Manufacturing Consensus. New Haven e Londres: Yale University Press.
Dossier “Harold Lasswell y el regreso de la propaganda: El centenario de la Técnica de Propaganda en la Guerra Mundial”
Editores invitados:
Rafiza Varão (Universidad de Brasilia - UnB)
Luiz C. Martino (Universidad de Brasilia - UnB)
Filipa Subtil (Escuela Superior de Comunicación Social, Instituto Politécnico de Lisboa - IPL y LIACOM)
Rodrigo Miranda Barbosa (Universidad Federal de Pernambuco - UFPE)
Fechas importantes:
Fecha límite de envío: 15 de diciembre de 2025.
Período de evaluación: del 15 de diciembre al 15 de marzo de 2026.
Previsión de publicación de la edición: abril de 2026.
El siglo XXI trajo cambios importantes al campo de la Comunicación que hoy, en su tercera década, ya no son noticia: la digitalización de los medios de información y comunicación, la popularización del uso de Internet y el surgimiento de las redes sociales, entre otros. Todos estos nuevos elementos del ecosistema de la información (Kansa, 2012) ayudaron a generar un terreno fértil para el desarrollo de formas digitales de desinformación (Fetzer, 2004; Fallis, 2014), como las que se conocieron como noticias falsas.
En 2017, cuando Tandoc, Lim y Ling realizaron el primer estudio de estado del arte sobre el tema, el término se confundió con la propia palabra desinformación, que en los años siguientes se convertiría en el paraguas bajo el cual se esconden diversos tipos de información falsa. La información estaría agrupada. Sin embargo, en la tipología creada por los autores ya estaba surgiendo una conexión importante entre el fenómeno y otro viejo conocido: la propaganda, un tema descuidado durante muchas décadas en detrimento de otras agendas de investigación. “Finalmente”, advirtieron los autores, “nuestro material muestra que ha habido un interés creciente en el concepto de propaganda debido a su relevancia para los acontecimientos políticos de los últimos años” (2017, p. 10).
Entre los acontecimientos importantes relacionados con la investigación propagandística cuya tradición resurgió en estas tres primeras décadas de este siglo, destaca uno como punto de inflexión: la primera tesis doctoral sobre el tema, defendida por el politólogo Harold Lasswell en 1926 en la Universidad de Chicago, que también celebra su centenario. Publicado al año siguiente, Técnica de propaganda en la Guerra Mundial se convirtió en el hito pionero de los estudios académicos sobre propaganda de guerra y transformó a su autor en el experto estadounidense más importante en la materia durante muchos años.
Este dossier de Esferas celebra no sólo el centenario de la tesis de Harold Lasswell sino también el próximo centenario de los estudios de propaganda, fundados en la necesidad de comprender este producto de los medios de comunicación y que, a pesar de sus múltiples facetas, sigue presentándose como un problema urgente a resolver. interpretado en la época contemporánea.
Son bienvenidos artículos que aborden los siguientes temas (además de otras posibilidades relacionadas):
- Un siglo de estudios de propaganda;
- El trabajo de Harold Lasswell sobre propaganda, ayer y hoy;
- Conceptos clásicos de propaganda desde un punto de vista epistemológico;
- Conceptos clásicos de propaganda aplicados a la época contemporánea;
- Teorías de la propaganda;
- Autores clásicos de la propaganda;
- Propaganda, desinformación y desinformación;
- Propaganda, verdad y veracidad;
- Propaganda y guerra;
- Propaganda y tecnologías de la comunicación;
- Propaganda y polarización política;
- Propaganda, medios digitales y redes sociales.
Referencias
Baines, P., Snow, N., & O'Shaughnessy, N. (eds.) (2020). The Sage Handbook of Propaganda. Londres e Nova Delhi: Sage.
Bolin, G., & Kunelius, R. (2023). The return of propaganda: Historical legacies and contemporary conceptualisations. Nordic Journal of Media Studies, 5(1), 1-16.
Colon, D. (2019). Propagande: la manipulation de masse dans le monde contemporain. Paris: Belin Éditeur/Humensis.
Correia, J. C., Gradim, A., & Morais, R. (2020). Pathologies and dysfunctions of democracy in the media context. Pathologies and dysfunctions of democracy in the media context 2ND VOLUME by João Carlos Correia, Anabela Gradim and Ricardo Morais. Beira Interior: LabCom Books.
Donstrup, M. (2019). Sistema mediatico y propaganda en la Rusia de Putin. Politica y Sociedad, 56(1), 266-269.
Fallis, D. (2014). The Varieties of Disinformation. In: Floridi, L., Illari, P. (eds) The Philosophy of Information Quality. Synthese Library, vol 358. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07121-3_8
Fetzer, J.H. Disinformation: The Use of False Information. Minds and Machines 14, 231–240 (2004). https://doi.org/10.1023/B:MIND.0000021683.28604.5b
Kansa, E. (2012). Openness and archaeology’s information ecosystem. World Archaeology, 44(4), 498–520. https://doi.org/10.1080/00438243.2012.737575
McIntyre, L. (2018) Post-Truth. Massachusetts: MIT.
Rüdiger, F. (2015). O mito da agulha hipodérmica e a era da propaganda: 12 estudos de arqueologia do pensamento comunicacional. Porto Alegre: Editora Sulina.
Tandoc Jr, E. C., Lim, Z. W., & Ling, R. (2018). Defining “fake news” A typology of scholarly definitions. Digital journalism, 6(2), 137-153.
Tarín-Sanz, A.; Ter, M.; Vázquez-Liñán, M. (2018). Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Varão, R. (2021). Harold Lasswell e o campo da Comunicação. Curitiba: CRV.
Woolley, S. (2023). Manufacturing Consensus. New Haven e Londres: Yale University Press.